با پیشرفت نوآوری های بشر در عرصههای مختلف، صنعت 4.0 بوجود آمده است که فناوری های معرفی شده در آن به نوعی کاملا متفاوت از نسل های پیشین بوده و با عنوان فناوری های تحول آفرین شناخته می شوند. در نتیجه آن، تسلط فناوری و اصول دیجیتالی بر زندگی بشر هر روز بیشتر می شود. از طرف دیگر، انسان به واسطهی دیدن آموزش در محیط های آموزشی، سرمایهی اجتماعی را موازی با توسعهی فردی خود تامین می کند. آموزش متاثر از فناوری، لاجرم بر میزان سرمایهی اجتماعی کاربران آن اثر می گذارد. پژوهش حاضر، با روش کیفی و مطالعه اسنادی به بررسی مؤلفه های اصلی فناوری های تحول آفرین پرداخته و نقش آنها را در افزایش سرمایهی اجتماعی دانشجویان تبیین می کند. فناوری های بررسی شده شامل رسانه های اجتماعی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، تحلیل داده و کلان داده، رایانش ابری، اینترنت اشیا، رایانش موبایلی، هوش مصنوعی و بلاکچین می باشند.