سرمایه اجتماعی و تاب آوری در کسب و کار

پذیرفته شده برای پوستر ، صفحه 695-715 (21) XML اصل مقاله (827.75 K)
: 1220-SCC3
نویسندگان
1گروه کارآفرینی ، دانشکده مدیریت ، دانشگاه تهران جنوب ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
2عضو هیات علمی د انشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران جنوب ، مجتمع ولیعصر ، تهران ، ایران
3سازمان تامین اجتماعی
چکیده
سرمایه اجتماعی منابعی است که از درون شبکه های کسب وکار در دسترس است، این منابع شامل اطلاعات، اندیشه ها، راهنمایی ها، فرصت های کسب وکار، سرمایه های مالی، قدرت ونفوذ، خیرخواهی، اعتماد و همکاری می باشند. مساله ای که کسب و کارها در شرایط آشفته ی امروزی بطور جدی با آن مواجه هستند، آماده سازی برای مقابله با بحران ها و مشکلات آن و تلاش برای بقا را می طلبد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی، به لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی- پیمایشی است. ابزار جمع-آوری داده‌ها پرسشنامه است. پرسشنامه تحقیق از دو بخش سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998) شامل 28 سوال و تاب آوری سازمانی - پرایاگ و همکاران (2018) شامل 10 سوال می باشد، تشکیل شده است. نتایج نشان می دهد با افزایش ابعاد ساختاری، شناختی و ارتباطی سرمایه اجتماعی منجر به افزایش تاب آوری واکنش پذیر می‌گردد. همچنین در مولفه های متغیر مرتبه دوم تاب آوری در کسب و کار ارتباط معناداری بدست آمده که با افزایش تاب آوری فعال منجر به افزایش تاب آوری واکنش پذیر می-گردد.
کلیدواژه ها