رابطه عواطف تحصیلی، ساختار توانمند ساز مدرسه و پیشرفت تحصیلی با خودکارآمدی خلاق دانش آموزان پسر سال سوم دبیرستان های شهرستان اهواز

پذیرفته شده برای پوستر ، صفحه 240-254 (15) XML اصل مقاله (423.89 K)
: 1143-SCC3
نویسندگان
دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه عواطف تحصیلی، ساختار توانمند ساز مدرسه و پیشرفت تحصیلی با خودکارآمدی خلاق دانش آموزان پسر سال سوم دبیرستان های شهرستان اهواز بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانش آموزان پسر سال سوم دبیرستانهای شهرستان اهواز در سال تحصیلی1397-1396 بودند. از این جامعه تعداد 330 نفر به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. طرح پژوهش، همبستگی بود. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس عواطف تحصیلی، مقیاس ساختار توانمند ساز، پیشرفت تحصیلی (معدل کلاس) و پرسشنامه خودکارآمدی خلاق بودند. داده ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج تحلیل نشان داد که بین عاطفه مثبت و منفی، خوش بینی، بدبینی، ترس از شکست، متغیر ساختار توانمند ساز و پیشرفت تحصیلی با خودکارآمدی خلاق رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که ترکیب خطی متغیرهای عاطفه مثبت و منفی، خوش بینی و ساختار توانمند ساز به روش گام به گام 35/0 از واریانس خودکارآمدی خلاق را پیش بینی می کنند.
کلیدواژه ها