سازه ی ورتکس یا شیب شکن گردابه ای یکی از راهکارهای موثر و اقتصادی در مناطق شهری برای فائق آمدن بر تغییر ارتفاع شدید در مسیرهای انتقال است. در این تحقیق با توجه به مطالعه ی موردی بر روی سازه ی ورتکس فاضلابروی شرق تهران (بزرگراه همت) ابتدا هندسه ی مساله در نرم افزار FLOW-3D ایجاد و پس از اعمال شرایط مرزی و مش بندی میدان حل، عملکرد هیدرولیکی سازه ی ورتکس برای شش دبی متفاوت و سه حالت ضریب زبری مانینگ جداره ی شفت قائم(مجموعا هجده حالت) مورد ارزیابی قرار گرفت. در نهایت حل عددی معادلات جریان بصورت سه بعدی بوسیله ی FLOW-3D صورت پذیرفت. نتایج حاکی از آن است که عملکرد شفت قائم برای مستهلک نمودن انرژی در دبی های پایین تر بهتر است. همچنین با افزایش زبری جداره ی شفت قائم درصد تاثیر اتلاف انرژی در شفت قائم افزایش می یابد. با تغییر ضریب زبری از 009/0 به 012/0 در دبی 12/6 مترمکعب برثانیه تقریبا یک درصد تاثیر اتلاف انرژی بیشتر شده است. همچنین با تغییر ضریب زبری از 012/0 به 015/0 در دبی 12/6 مترمکعب برثانیه تقریبا 18/2 درصد تاثیر اتلاف انرژی بیشتر شده است. نتایج حاکی از آن است که در دبی های بزرگتر افزایش ضریب زبری تاثیر بیشتری بر اتلاف انرژی خواهد گذاشت.