آیا «تقلب» در امتحانات دانشگاهی «غیراخلاقی » است؟

پذیرفته شده برای پوستر XML
عنوان دوره: مجموعه مقاله های سومین همایش ملی دانشگاه اخلاق مدار
شناسه دیجیتال (DOI): 1094-ETHICS
نویسندگان
مدرس ارشد و مدیر موسسه آموزشی کوچینگ زندگی فردی، شغلی و سازمانی سازین (سپهر اخلاق زیستن نیک)
چکیده
در این نوشتار سعی شده است به اجمال از منظر علم اخلاق (سودگرایی، تکلیف گرایی و اخلاق فضیلت) به موضوع تقلب در امتحانات دانشگاهی پرداخته شود. اینکه آیا تقلب از منظر علم اخلاق کار مذمومی است یا در شرایطی ممکن است اخلاقی هم باشد از جمله بررسی‌های این نوشتار است. در خلال بحث، اشاراتی هم به برخی موضوعات زمینه‌ای اخلاق‌ورزی از جمله آکراسیا _ عمل فاعل برخلاف حکم خویش به بهترین شده است. یادآوریِ جایگاه و نقش محوری و بسیار مهم دانش‌آموختگان دانشگاهی در محیط جدی و واقعی جامعه که همگی بصورت مطلق، محصول موفقیت در امتحانات دانشگاهی هستند و نیز تاثیر پایدار مشق رذیلت بر سرشت اخلاقیِ فردیْ که با قدرت و منزلتِ تخصص وارد جامعه می‌شود، اهمیت آفت‌شناسی و آسیب‌شناسیِ موقعیت امتحان را دوچندان می‌کند. در نهایت پس از تحلیل و سنجش موضوع از منظر سه مکتب اخلاقی مشهور، این نتیجه حاصل شد که تقلّب بطور کلی و جزیی غیراخلاقی است و محدود‌ه‌ی تاثیر سو «تقلّب در امتحانات دانشگاهی» بر جامعه قابل پیمایش نیست و نیز به دلیل بارآور بودن شر آن در لایه‌های متنوعِ فردی، شغلی و سازمانی، قدرت تخریب اجتماعیِ آن گاهی می‌تواند بسیار بیش از شرور سیاسی و اقتصادیِ موردِ اعتراضِ به حق خیل عظیم دانشجویان باشد. این نوشتار شاید بتواند بعنوان تمرین برای دروس عمومیِ «فلسفه اخلاق» و «اخلاق کاربردی» که بعنوان دروس انتخابیْ ذیل درس اخلاق اسلامی دانشگاه‌ها قرار دارند، مورد استفاده مدرسان و دانشجویان عزیز قرار گیرد.
کلیدواژه ها