این مقاله گامی بهسوی تبیین مسئولیت اخلاقی دانشگاه نسبت به جامعه است. دانشگاهها یکی از تأثیرگذارترین محیطها بهمنظور نهادینه کردن اصول و ارزشهای اخلاقی قلمداد میشوند. در این مقاله، با بهرهگیری از روش تحلیلی ـ تفسیری، ابتدا اهمیت آموزش عالی درزمینهی مسائل اخلاقی جامعه موردبررسی قرار میگیرد. با تکیه بر کارکردهای متعدد این نهاد، سازوکارهایی همچون آموزش و پژوهش اخلاق محور، ارائهی الگوی فضیلت، آسیبشناسی و اصلاح ناهنجاریهای اخلاقی، یکپارچهسازی چارچوب تصمیمگیری، تجلیل و تکریم بزرگان علم و ادب و ترمیم گسست علم و نیازهای جامعه جهت تحقق رسالت اخلاقی تبیین گردید. سپس هر یک از این امور که در کارکرد اخلاقی دانشگاه مؤثر میباشند، به همراه راهکارهای اجرائی بررسی میشود. توجیهات شخصی و سازمانی بهعنوان بزرگترین آفت اصلاح رفتار و عمل به وظیفه برشمرده شده است. در پایان، بر اساس تحلیل جایگاه مهم آموزش عالی در مسائل اخلاقی و راهکارهای پیشنهادی، نتیجه گرفته میشود که رشد و تعالی جامعه توسط دانشگاه یک ضرورت تحققپذیر است.