هدف اصلی پژوهش، تعیین ارتباط ذهنیت فلسفی با اخلاق تدریس دبیران شهرستان شوط بود. روش مورداستفاده در پژوهش حاضر ازنظر هدف، جزو تحقیقات کاربردی و ازنظر نحوهی گردآوری دادهها از نوع توصیفی و به روش همبستگی است. جامعهی آماری را کلیهی دبیران دورهی متوسطهی شهرستان شوط، به تعداد 141 نفر (79 مرد و 66 زن) تشکیل دادند. حجم نمونهی آماری با استفاده از جدول مورگان، 101 نفر برآورد گردید که از طریق نمونهگیری خوشهای اقدام به نمونهگیری شد. جهت اندازهگیری متغیرهای تحقیق از پرسشنامهی ذهنیت فلسفی سیف هاشمی و پرسشنامهی اخلاق حرفهای سبحانی نژاد (1890) استفاده شد که روایی آنها توسط استاد راهنما تائید و پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ، به ترتیب 191/0 و 168/0 به دست آمد. با توجه به نرمال بودن دادهها، از آزمون پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه جهت آزمون فرضیهها استفاده شد. نتایج نشان داد که بین ذهنیت فلسفی با اخلاق تدریس دبیران شهرستان شوط رابطهی مثبت و معنیداری وجود دارد (482/0=r؛01/0 >p). بین مؤلفههای ذهنیت فلسفی، جامعیت (471/0=r؛01/0 >p)، تعمق (816/0=r؛01/0 >p) و قابلیت انعطافپذیری (808/0=r؛01/0 >p) با اخلاق تدریس دبیران شهرستان شوط رابطهی مثبت و معنیداری مشاهده شد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشانگر این بود که از بین مؤلفههای ذهنیت فلسفی، مؤلفههای جامعیت و انعطافپذیری قادر به پیشبینی اخلاق تدریس دبیران میباشند (62/14=F؛01/0 >p).