دانشگاه بهعنوان یک مرکز پژوهشی و آموزشی در تعامل با دانشجو، استاد، کارکنان و محیط بیرونی اخلاقی است. فراتر از این، توجه به نقش راهبردی دانشگاه در ترویج اخلاق حرفهای در مشاغل و سازمانها، ضرورت اخلاقی بودن سازمان دانشگاه را بیشتر نشان میدهد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع و راهکارهای اخلاق حرفهای در آموزش عالی انجام شد. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی و کتابخانهای و با بررسی اسناد و مدارک موجود است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که ارزشمداری بهجای مسئله محوری و غفلت از عوامل تأثیرگذار بر اخلاق حرفهای ازجمله مشکلات و موانع اخلاق حرفهای در آموزش عالی به شمار میآیند؛ لذا مداومت در عمل بر اساس ارزشهایى همچون تسلط بر نفس، مدارا در حد امکان، انتقادپذیرى، مشورت خواهی، قاطعیت اجرایى، حسن تدبیر، عدالت، انصاف و... باعث بهبود و گسترش اخلاق حرفهای در آموزش عالى و به دنبال آن محیط آموزشى و پژوهشى دانشگاه خواهد شد.