1استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران
2دانش آموخته دکتری مدیریت آموزش عالی و مدرس دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
اخلاق آموزش، مبحثی بسیار با اهمیت در نظام آموزش عالی جهان و کشور ما محسوب میشود. گرچه در کشور ما توجه شایستهای تاکنون نسبت به آن نشده بود. هدف پژوهش حاضر بیان مراحل و مسائل مرتبط با تدوین نظامنامهی جامع اخلاق آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است؛ بنابراین روش این پژوهش کیفی اقدام پژوهشی است که بهواسطهی قرارگیری پژوهشگران در موقعیت و دغدغهمندی حاصل شده است. یافتههای پژوهش نشان از خلأ بسیار در زمینهی مبحث مهم اخلاق آموزش در نظام آموزش عالی ما دارد. در این پژوهش 5 فاز بهمنظور تدوین نظامنامهی جامع اخلاق آموزش وزارت عتف در نظر گرفته شده است که در هرکدام از فازها مراحل مختلفی بهمنظور اجرایی شدن و تسهیل روند آن در نظر گرفتهشده است. مطالعهی پژوهش حاضر میتواند اطلاعات ارزشمندی در اختیار تمامی افراد علاقهمند بهویژه دانشگاهیان در زمینهی تدوین اسناد اخلاق آموزش دانشگاهی قرار دهد.