مطالعه‌ای در باب چالش‌های اخلاقی در نظام آموزش عالی ایالات متّحده آمریکا

پذیرفته شده برای پوستر XML اصل مقاله (401.89 K)
عنوان دوره: مجموعه مقاله های سومین همایش ملی دانشگاه اخلاق مدار
نویسندگان
1استادیار دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز
2استادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران
چکیده
همه‏ساله بسیاری از کالج‏ها و دانشگاه‌های ایالات متّحده در رده‏بندی بهترین دانشگاه‌های دنیا در صدر فهرست‏های معتبر گوناگون قرار می‏گیرند. بااین‌حال، این دانشگاه‏ها نیز با چالش‌های متعددی در حوزه‏ی اخلاق اعم از مسائل قومی و نژادی، پذیرش دانشجویان خارجی، تخصیص ظرفیت، فساد اداری، غیبت غیرموجه اساتید، سوءاستفاده‏ی جنسی، تبعیض، نقض اخلاق پژوهشی و دریافت مبالغ غیرقانونی از دانشجویان روبرو هستند. در این پژوهش، با استفاده از روش کتابخانه‌ای و مطالعه‏ی مشترکات منشورهای اخلاقی مصوب دانشگاه هاریا، ضمن مطالعه‏ی مقوله‏ی اخلاق و نمود یا نبود آن در نظام آموزشی ایالات ‌متحده‏ی آمریکا در مقطع تحصیلات تکمیلی، به اقدامات عملی مبارزه با نقض اخلاق طی سال‌های 2020-2003 در این کشور پرداخته می‏شود. بدین منظور، بررسی می‏شود که چگونه در پرتوی تلاش‏های یونسکو برای معرفی نظام ارزیابی اخلاق در سه سطح آموزشی و پژوهشی و اداری، در نهادهای آموزشی تحصیلات تکمیلی و طرّاحی راهنماهای رفتاری در سال‏های اخیر، حمایت‏های مؤثری از سوی مؤسسات و همچنین دادگستری این کشور بالأخص دیوان عالی ایالات متّحده‏ی آمریکا در حمایت از اخلاق آموزشی صورت پذیرفته است.
کلیدواژه ها