یکی از مسائل اساسی جوامع بشری، رعایت اخلاق حرفهای در تمام شئون فرهنگی، اجتماعی، علمی و پژوهشی است و اکنون در حوزهی تعلیم و تربیت، خلأ یک منشور اخلاق حرفهای احساس میشود که بومی و متناسب با نیازهای نظام و انقلاب اسلامی باشد. این پژوهش سعی نموده این الگو را بر اساس بیانیهی گام دوم انقلاب شناسایی و ارائه نماید. تولید و نشر منشور مذکور با توجّه به آن بیانیه، میتواند افق جدیدی را برای مراکز تعلیم و تربیت کشور بازنموده و جهتگیریهای درستی را برای آنها ایجاد مینماید تا به اهداف غایی انقلاب اسلامی یعنی تمدّن سازی نائل شوند. در این پژوهش با استفاده از روش جمعآوری اطّلاعات، بهصورت کتابخانهای و استفاده از مزیّت استراتژی نظریهپردازی داده بنیاد در حوزهی تجزیهوتحلیل اطّلاعات، به بررسی بیانیهی گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) پرداختهشده و کلیهی مقولات، مفاهیم و زیر مفاهیم ارزشهای اخلاق حرفهای حوزهی تعلیم و تربیت را بر اساس این بیانیه، احصا نموده و بهصورت طبقهبندی، بهعنوان یک منشور تبیین شده است. در بیانیهی گام دوم انقلاب، 22 ارزش اساسی و 21 ارزش کاربردی در 5 مقولهی اخلاق حرفهای فردی، اجتماعی، تربیت، تعلیم، مراکز تعلیم و تربیت جمعبندی شد. بر اساس اهداف غایی بیانیه، رعایت این بایستهها و ارزشهای اخلاق حرفهای در درجۀ اول، به خودسازی و در درجۀ دوم، به جامعه سازی و در درجهی سوم به تمدّن سازی منجر خواهد شد.