ارائه‌ی راهکارهایی برای چگونگی تشکیل یک ارتش اخلاقی پراگماتیستی در جامعه توسط دانشگاه‌ها با استفاده از نظریه‌ی دئونتولوژی در اخلاق

پذیرفته شده برای پوستر XML اصل مقاله (700.26 K)
عنوان دوره: مجموعه مقاله های سومین همایش ملی دانشگاه اخلاق مدار
نویسندگان
1استادیار دانشکده معارف و اندیشه اسلامی، دانشگاه تهران
2دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار، گرایش بازاریابی، پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران
چکیده
ارتش نامی است که برای مردم هر کشور، تداعی‌کننده‌ی آرامش و امنیت است اما آیا ارتش تنها از افراد نظامی تشکیل می‌شود که در جنگ‌ها مسئولیت دفاع از مردم را بر عهده‌دارند؟ در این پژوهش تلاش می‌شود که به معرفی یک ارتش اخلاقی غیرنظامی پرداخته ‏شود که هر نهاد آموزشی بتواند آن را با پرورش افرادی که تابع اخلاق حرفه‌ای هستند برای جامعه بسازد. پرورش چنین افرادی امری جدید نیست، چراکه از سال‌ها پیش مراکز اخلاقی در دانشگاه‌های برتر جهان با این هدف شکل‌گرفته‌اند. این پژوهش در تلاش است که با بررسی ارتباط سه نظریه‌ی اخلاق دئونتولوژیک ، اخلاق پراگماتیستی و اخلاق آموزشی و با استفاده از تحلیل محتوای آن‌ها و بررسی برخی از فعالیت‌های دانشگاه‌های برتر جهان درزمینه‌ی گسترش اخلاق حرفه‌ای، راهکارهایی را جهت پرورش چنین ارتشی که وظیفه‌ی هر دانشگاه اخلاق مدار است، ارائه دهد. باید به خاطر داشت که گرد هم آوردن ارتشی که توانایی ساخت اخلاق و مبارزه با تعارض‌های اخلاقی موجود در جهان را داشته باشد هم نیازمند آموزشی سرشار از مهربانی است و هم نیازمند پرورشی ریزبینانه و مصمم.
کلیدواژه ها