بررسی تغییرات بار هیدرولیکی حاصل از نشتاب و رواناب ورودی به شبکه جمع آوری فاضلاب و تاثیرآن بر راندمان تصفیه خانه فاضلاب (مطالعه موردی شهرستان کرمانشاه)
دبی طراحی در شبکه های جمع آوری آبهای سطحی و صنعتی، سیستم های آبیاری و زهکشی و...، ، پارامتر مهمی به شمار میرود. پیش بینی و تعیین مقدار رواناب در خروجی حوزه آبخیز، نیز حائز اهمیت است. در حوزههای آبریز شهری افزایش سطوح نفوذ ناپذیر، منجر به افزایش حجم رواناب و دبی اوج سیلاب میشود. برای اینمنظور مدلهای مدیریت رواناب شهری به عنوان ابزاری مفید در برنامهریزی و توسعه مکانهای شهری مدنظر قرارگرفتهاند. یکی از این مدلها، مدلهای تحلیلی هستند که فرایند فیزیکی تبدیل بارش به رواناب را فرموله مینمایند. در این تحقیق از دو مدل تحلیلی برای برآورد رواناب استفاده شده است. ورود نشتاب و رواناب به سیستم های فاضلاب شهری، از مهمترین و پیچیده ترین موضوعات میباشد. بدون توجه به قدمت، حاوی مقداری نشتاب و رواناب در شبکه و تصفیه خانه می باشد. بررسی و ارزیابی وضعیت نشتاب و رواناب در شبکه های جمع آوری فاضلاب بدلیل تأثیرات بار هیدرولیکی بر تاسیسات و فرآیند تصفیه خانه فاضلاب، همواره مورد توجه بوده است. نتایج نشان میدهد نقاط مختلفی از شبکه دارای مشکل ورود نشتاب و رواناب هستند. مقدار متوسط نشتاب در طول سال برای تاسیسات شبکه جمع آوری و تصفیه خانه فاضلاب شهر کرمانشاه بیش از 30% کل فاضلاب برآورد گردیده است. این میزان علاوه بر تأثیر بر شبکه جمعآوری فاضلاب باعث افزایش قطر و همچنین هزینه انرژی در فرآیند و پالایش میشود، وجود نشتاب و رواناب علاوه برکاهش ظرفیت شبکه جمعآوری فاضلاب، باعث افزایش بار هیدرولیکی بر تصفیه خانه و کاهش راندمان فرآیند تصفیه خانههای فاضلاب نیز می-شود.